Van Hoecke
02:49
28-09-2017

“We omarmen de complexiteit en geven de eenvoud terug aan onze klanten”

Het Belgische familiebedrijf Van Hoecke uit Sint-Niklaas is een vaste partner voor de meubelindustrie als verdeler van scharnieren, klapdeursystemen en ladesystemen van Blum in de Benelux. Daarnaast creëerden ze met ORGALUX een eigen merk van lade-indelingen en brengen ze sinds 2014 onder het merk TA’OR een eigen, industrieel vervaardigde, houten lade op de markt. Bovendien vieren ze dit jaar hun 50-jarig bestaan, het ideale moment om samen met CEO Peter Van Hoecke terug te blikken op de evolutie van meubelbeslag en even vooruit te kijken naar de toekomst…

Wanneer is het meubelbeslag ontstaan?
“In de periode voor de jaren waren alle meubels uit massief hout, met de scharnieren aan de buitenkant. Meubels maken was nog een echt ambacht en heel arbeidsintensief. Door de stijgende vraag, moest men op zoek naar andere oplossingen en ontwikkelde men nieuwe technologieën zoals spaanplaat. Maar het was ook een interessant moment voor het meubelbeslag. Door de nieuwe mogelijkheden, keek men verder naar andere oplossingen en deed de inboorscharnier zijn intrede. Het draaipunt werd verlegd en lag nu aan de binnenkant waardoor de scharnier aan de buitenkant niet meer zichtbaar was.”

“Mijn vader, Luc Van Hoecke, verkocht eerst lijmproducten en kwam zo in contact met meubelbouwers. De kennis die hij vergaarde over nieuwe producten en technologieën deelde hij met zijn klanten in België en Nederland om ze zo optimaal te ondersteunen. Die doelstelling, om de klanten te informeren en te begeleiden, blijft tot op de dag van vandaag centraal staan in onze firma.”

Van Hoecke
Met Orgalux creëerde Van Hoecke een eigen merk van lade-indelingen.

Hoe begon de samenwerking met Blum?
“Op het moment dat hij Blum leerde kennen, waren zij nog een kleine speler op de markt. Maar hij merkte onmiddellijk de bereidwilligheid om oplossingen aan te bieden op maat van de Belgische klanten. Dankzij dat engagement is er een goede relatie ontstaan die tot op de dag van vandaag heel intensief is. Mensen zeggen wel eens dat we geluk hadden om in zee te gaan met de latere nummer 1 op de markt. Dat konden we natuurlijk niet voorspellen. Maar het was wel een heel bewuste keuze en een keuze die vanaf de eerste dag juist aanvoelde.”

Hoe is meubelbeslag geëvolueerd?
“De grote doorbraak kwam er in de jaren 80. Toen heeft Blum zijn productontwikkelingsfilosofie afgestemd op de verschillende doelgroepen. Als ze producten ontwikkelen, moet er altijd een voordeel zijn voor vier groepen mensen: de fabrikant van het meubel, de verkoper van het meubel, de monteur en de gebruiker van het meubel. Vanuit die filosofie zijn er grote innovaties kunnen groeien. Denk maar aan de CLIP scharnieren die je niet meer hoeft vast te schroeven op de montageplaat, de inserta-frontbevestiging, de BLUMOTION demping en ga zo maar door. Er volgde ook een uitgebreid aanbod aan varianten in kleuren, vormen, gewichtsklassen, … Alles om de meubelcomponenten perfect te kunnen afstemmen op de gebruiker. Tot op de dag van vandaag blijven ze innoveren met bijvoorbeeld TIP-ON BLUMOTION, de combinatie van openen door te duwen en een gedempte sluiting waar velen al lang op zaten te wachten.”

Welke evolutie maakte Van Hoecke door?
“We zijn begonnen als distributeur van Blum-producten in de Benelux. Later hebben we met assemblage een extra dimensie toegevoegd. Voor ons was het een manier om ervoor te zorgen dat onze klant zich kon blijven concentreren op zijn kerntaak, het maken van meubels. Dankzij onze voorgemonteerde lades kunnen ze alle mogelijke varianten aanbieden zonder zelf een gigantische voorraad aan onderdelen te moeten aanleggen. Intussen is meer dan 50% van de lades die we verkopen voorgemonteerd, een teken dat onze klanten de voordelen hebben leren kennen en er dankbaar gebruik van maken.”

“Van Hoecke is het koepelmerk, de aanbieder van functioneel meubelbeslag. Wij staan voor drie merken: Blum, dat we verdelen in de Benelux; ORGALUX, ons eigen merk van lade-indelingen en TA’OR, onze eigen ontwikkeling waar wij ons focussen op houten ladesystemen. Met TA’OR integreren we onze kennis uit meubelbeslag in een houten meubelcomponent.”

Hoe maken jullie gebruik van nieuwe technologieën?
“Om de vele varianten en de grote complexiteit toegankelijk te kunnen maken, hebben we digitalisering nodig. Vandaag bieden we onze klanten maar liefst 48.000 miljard mogelijke ladevarianten aan. Via onze online configuratoren hebben ze deze allemaal binnen handbereik en in een mum van tijd met enkele muisklikken besteld. Recent vernieuwde we heel onze e-commerce om nog meer te kunnen inspelen op de noden van de klanten.”

Van Hoecke
Van Hoecke biedt vandaag maar liefst 48.000 miljard mogelijke ladevarianten aan. Foto: Juan Wyns.

Hoe kan meubelbeslag inspelen op de tendensen die op ons afkomen?
“Een belangrijk gegeven in de komende jaren wordt de urbanisatie. In 2050 zal 75% van de wereldbevolking in de stad wonen. De beschikbare woonoppervlakte zal dus kleiner worden, iets wat we vandaag ook al zien. Dat heeft natuurlijk zijn invloed op de meubels. Het zal immers steeds belangrijker worden om de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk te benutten en creatieve oplossingen te bedenken. Zo stelde Blum dit jaar op Interzum al de sokkellade voor, een inventieve manier om meer opbergruimte te creëren.”

Tekst: Van Hoecke en Isabel Boons  Beeld: Van Hoecke

Interieurbouw online partners

Interzum van OpstalSokkelverstelsysteem