Meubelbeslag Interieurbeslag
02:10
04-05-2017

Service 4.0 voor meubel- en interieurbeslag

Het bos door de bomen blijven zien… Dat is de uitdaging voor de ‘kleine lokale’ vakman die alleen of samen met enkele werknemers nog het échte maatwerk realiseert. Het orderboekje kan vandaag voldoende gevuld zijn, maar toch kan de vakman niet té ver vooruit kijken. Hij moet uiterst kort op de bal spelen, flexibel zijn, goed georganiseerd, maar vooral zich specialiseren en niet aan kwaliteit inboeten.

De redactie van Binnenwerk sprak met Philip Maljers, Country Manager Benelux van LMC Group. 

Hoe kan een groothandel in meubel- en interieurbeslag zich anno 2017 organiseren om maximaal tegemoet te komen aan de steeds hogere verwachtingen van de /> “De vaklui verdienen van hun leverancier vooral veel begrip en respect, omdat hun particuliere klant alleen genoegen neemt met een feilloze afwerking.” Zij moeten immers elke dag de strijd aangaan tegen de industriële prijsvechters die onder het mom van maatwerk hun marge drukken. Toch zijn ze in staat om zich staande te houden; door specialisatie en door zich uiterst efficiënt te organiseren. Wij hebben de missie hen daarbij voluit te ondersteunen, te begeleiden en te helpen.”

Welke rol is er tegenwoordig weggelegd voor de groothandel in meubel- en interieurbeslag?
“Geen half werk leveren. Het totale plaatje moet kloppen. De tijd van de traditionele groothandel is voorgoed voorbij. Hier bij LMC staat de ‘kleine’ regionale vakman helemaal centraal in ons business model. Alles is afgestemd op zijn individuele behoeften: snel, compleet en correct leveren; puur wat nodig is en per project. Geen vertragingen, geen fouten maar voortdurend proactief meedenken met de klant, aandachtig luisteren, doorvragen en goed begrijpen. Maar ook ervoor zorgen dat hij niks vergeet, dat hij de juiste producten aankoopt plus duidelijk en juist informeren. Dit vergt van onze kant veel expertise en inzet, passie. In deze snel evoluerende digitale tijden bieden wij 24/7 een uiterst modern en gebruiksvriendelijk bestelplatform met functionaliteiten waarbij de klant een beslaglijst per project kan beheren, gebruikers kan aanmaken, favorietlijsten kan aanleggen, winstcoëfficiënten op zijn inkoopprijzen kan toepassen en alles exporteren in Excel of PDF. De e-code maakt de papieren catalogus interactief wordt met de website. Foto’s, montagefilmpjes en –instructies, technische tekeningen en CAD-bestanden zijn in overvloed aanwezig; altijd en overal beschikbaar. Setreferenties zorgen ervoor dat de klant de nodige componenten niet zelf hoeft uit te zoeken en noodzakelijke of aanbevolen toebehoren staan gelinkt aan het kernproduct. Zo kan men in alle eenvoud snel en foutloos kiezen, in enkele kliks de order doorsturen, maar ook laten leveren waar en wanneer men het wenst. Content management is het nieuwe monnikenwerk. Wij doen het met plezier voor onze klanten, die nu ervaren dat een moderne groothandel hen een spreekwoordelijke ‘duw in de rug’ kan geven. Ons motto ‘Neem voorsprong’ krijgt zo een diepere betekenis.”

Meubelbeslag Interieurbeslag

De innovaties in functioneel beslag stapelen zich in hoog tempo op, maar de industriële verwerker staat altijd op de eerste rij. Hoe zorgt LMC ervoor dat de lokale professional altijd belangrijk blijft?
“Dat kan met behulp van ons opleidings- en innovatiecentrum MODULE. Maandelijks organiseren wij ontbijtsessies waarbij een uitgekiende selectie van innovaties uitvoerig wordt gedemonstreerd. Daarnaast is er een hele waaier aan praktische workshops rond innovatieve oplossingen die gratis gevolgd kunnen worden. Om het helemaal flexibel en laagdrempelig te maken, is een opleiding à la carte – dus op maat van de individuele behoeften dus – op verzoek bespreekbaar. Het is allemaal behoorlijk intensief om dit in goede banen te leiden, maar we doen het met plezier en krijgen veel positieve reacties. Velen komen dan ook graag en vaak terug.”

‘Industrie 4.0’ staat voor de deur. Digitalisering en automatisering zullen in de nabije toekomst belangrijk zijn. Deze evolutie beperkt zich echter niet tot de werkvloer. ‘Service 4.0’ met procescontrole, margebewaking, efficiënt en slim inkopen, maar ook de keuze om je zelf permanent te laten bijscholen, zijn voor veel mensen essentiële pijlers om zich te wapenen voor de nabije toekomst. Neem voorsprong!

Tekst: LMC/Rob Buchholz     Beeld: LMC

Interieurbouw online partners

Decospan InterzumBoor- en beitelhamer