In de demo-tent kunnen producten eigenhandig worden uitgetest.

01:53
19-11-2019

Leren, ontdekken en netwerken op Dag van Afwerking

Een vakbeurs die door de bezoekers wordt georganiseerd: het lijkt wel de wereld op zijn kop. Toch blijkt de formule bijzonder goed aan te slaan. De Dag van de Afwerking is al aan zijn twaalfde editie toe en moet nog niks aan populariteit inboeten. Integendeel, steeds meer vakmensen en architecten vinden hun weg naar dit unieke evenement. Wil ook jij graag de nieuwste trends ontdekken en netwerken in een unieke, gemoedelijke sfeer? Hou dan zeker 26 november vrij in je agenda.

Het was BEWAP, de Belgische Beroepsvereniging van Afwer-kingsbedrijven, dat in 2007 het zaadje plantte van een evenement dat onder impuls van de Confederatie Bouw zou uitgroeien tot de jaarlijkse hoogmis van de sector. Meer nog: het succes van de Dag van de Afwerking leidde tot de organisatie van Belgium Roof Day (voor dakwerkers) en Install Day (voor de isolatiesector). “Door de drie evenementen in dezelfde week te laten plaatsvinden, genieten we van de wet van grote getallen”, vertelt Filip Coveliers, directeur communicatie van Confederatie Bouw. “Dit vertaalt zich enerzijds in een aantrekkelijk participatietarief voor de standhouders. Anderzijds kunnen we vasthouden aan het unieke kader dat deze ‘dagen’ typeert. Om een optimale netwerking te stimuleren, voorzien we altijd een open bar en diverse foodstands met gratis catering. Zo hebben de exposanten de mogelijkheid om met hun klanten vlakbij de stand een glas te drinken of iets te eten.”

Telkens weer worden tal van innovaties getoond. Zo mochten de bezoekers vorig jaar kennismaken met het Eco-Skelet.

Klein en groot: evenwaardige standhouders

Het uitgebreide aanbod van gratis catering is geen publiekstrekker, maar een van de basisingrediënten van het succes. Net zoals de indeling van de standen. Van meet af aan beslisten de organisatoren om elke exposant slechts 4 op 6 meter expositieruimte te geven. “Iedereen is gelijk voor de wet”, legt Filip Coveliers uit. “Het is niet mogelijk om de aandacht naar zich toe te trekken met een indrukwekkende stand. Dus ligt de focus volledig op producten en diensten. Het concept resulteert trouwens ook in een erg gevarieerde vakbeurs met zowel multinationals als kleine kmo’s. We merken bovendien dat de exposanten erg creatief met de beperkte standruimte omspringen. Keer op keer is de Dag van de Afwerking een platform waarop ongelofelijk veel innovaties worden gepresenteerd.”

Exposanten springen creatief om met de beperkte ruimte die ze krijgen.

Totaalbeleving voor iedereen

Dit jaar wordt de 9.300 vierkante meter van Brussels Kart Expo ingenomen door 150 standhouders. “De bezoekers ontdekken er producten en services die ze echt kunnen gebruiken”, vertelt Frank Gerardi, lid van de Raad van Bestuur van Bewap. “Verven en lakken, lijmen, gereedschappen en machines,  plafondsystemen, gipsproducten, vloerbekleding, akoestische en brandtechnische oplossingen, IT-systemen, veiligheidsmateriaal, en zo meer. Alles wat interieurafwerkers nodig hebben. Daarnaast is er een demotent waar ze de producten zelf kunnen uittesten. En natuurlijk is er nog ‘Belgian Stone Day’, dat een inherent onderdeel van de Dag van de Afwerking is geworden. Aan de ingang wordt een grote tent volledig aan natuursteen, tegels en keramiek gewijd.” Filip Coveliers vervolgt: “Dit jaar voegen we ook ‘content’ toe aan de Dag van de Afwerking. Samen met het WTCB organiseren we verschillende seminaries. Hiermee wordt het een evenement waar alle spelers van de sector op één dag netwerking kunnen combineren met kennisverwerving.”  

Dit jaar tekenen maar liefst 150 standhouders present voor de Dag van de Afwerking.

Tekst: Els Jonckheere
Beeld: Confederatie Bouw, Lieven Van Assche
Lees meer over: Dag van afwerking , trends , Vakbeurs

Interieurbouw online partners