Factory Of The Future Award
01:50
08-04-2019

Van Hoecke wint tweede Factory Of The Future Award

Maatwerkspecialist Van Hoecke is door sectorfederatie Agoria uitgeroepen tot Factory Of The Future 2019. “Deze award nu opnieuw krijgen, bewijst dat onze innovatieve aanpak werkt. Elk jaar opnieuw”, zegt CEO Peter Van Hoecke.

De cijfers tonen de relevantie van Van Hoecke op de internationale productiemarkt: jaarlijks voorziet het bedrijf 5.000 klanten van op maat gemaakt meubelbeslag, lades en componenten. Goed voor een marktaandeel van 75 procent. Elke dag rolt er 70 ton materiaal van de loskades, met een jaarlijks stijgende omzet van 72 miljoen euro. En met de dagelijkse inzet van 250 medewerkers. Als maakbedrijf houdt Van Hoecke de reputatie van België duidelijk hoog.

Factory Of The Future Award
Van Hoecke blijft investeren in het comfort van de klanten.

Stilstaan is achteruitgaan
CEO Peter Van Hoecke is zoon van oprichter Luc Van Hoecke. Hij is wat je zou noemen een bezielde ondernemer, zeer bewust van het digitale tijdperk. Niet enkel het vandaag is prioriteit, maar vooral het morgen. “We willen relevant blijven als familiebedrijf, maar ook onze verantwoordelijkheid nemen voor alle mensen die hier werken, de producten die we maken én de klanten die we bedienen. Om dat te kunnen blijven garanderen, hebben we groei nodig. De eerste Factory of the Future Award die we kregen, was een bekroning voor een immense transformatie die we hadden doorgevoerd: van verdeler van meubelbeslag voor de lokale markt tot producent op internationaal niveau.”

De award opnieuw krijgen, is hét bewijs dat hun innovatie elk jaar werkt. “We hebben momenteel een marktaandeel van 75 procent en zouden dus op onze lauweren kunnen rusten. Maar dat doen we bewust niet. Stilstaan is achteruitgaan. We willen voorkomen dat we blijven vasthouden aan de succesrecepten van vandaag. Jezelf als bedrijf heruitvinden en blijven innoveren, daar komt het op aan.”

Factory Of The Future Award
CEO Peter Van Hoecke volgt de markt van vandaag én morgen op de voet.

Actuele uitdagingen
“De vraag die we ons regelmatig hier in Sint-Niklaas stellen is: wat als spelers als Amazon of Alibaba zich morgen op onze B2B-markt zouden richten, in ons marktsegment,” gaat Peter verder, “welke meerwaarde kunnen wij dan nog betekenen voor onze klanten? Dat is wat ons bezighoudt en waar we op korte en lange termijn naar werken.”

Maar ook trends als urbanisatie zijn voor Van Hoecke uitdagende vraagstukken. “Als je weet dat in 2050 maar liefst 75 procent van de wereldbevolking in steden zal wonen, begrijp je onmiddellijk dat we steeds kleiner zullen wonen en dat dit automatisch een impact zal hebben over hoe meubels er in de toekomst zullen uitzien en welke functies ze zullen krijgen. Je bewust zijn hoe snel de markt kan wijzigen, is primordiaal vandaag – kijk naar Nokia of Kodak, ooit marktleiders en vandaag niet meer relevant.”

Factory Of The Future Award
Voor de tweede keer krijgt Van Hoecke de Factory Of The Future Award.

De klant staat centraal
Innovatie en groei zijn belangrijk voor Van Hoecke, maar de klant blijft centraal staan. Wat je ook kiest uit het enorme aanbod: het wordt zeer snel geproduceerd en geleverd, al vanaf één stuk. “En we blijven investeren in het comfort van onze klanten”, benadrukt de CEO. “Vorig jaar lanceerden we onze eigen Van Hoecke app die het heel gemakkelijk maakt om producten te bestellen door de barcode of QR-code te scannen. Vandaag denken we serieus na over artificiële intelligentie en big data, want ook deze evoluties gaan onze business een andere richting uitsturen.” 

Tekst: Stephanie Demasure  Beeld: Van Hoecke

Interieurbouw online partners

MS 2K FloorBostik Benelux B.V.