Philippe Rogiers, CEO Rogiers-Vanpoucke

01:25
08-01-2020

De Pen | Innovatieve machines verkopen anno 2020

Al bijna 65 jaar importeert en verdeelt Rogiers houtbewerkings- en aluminiumbewerkingsmachines in België. Om succesvol te blijven in onze sector, moet je professioneel handelen volgens de normen die anno 2020 van tel zijn. De verkoper moet omkaderd worden door een gedegen organisatie, waarin alle expertise aanwezig is om projecten van a tot z vlekkeloos te laten verlopen. De klant van vandaag neemt namelijk geen genoegen meer met een bedrijf waar die focus op vakkennis, organisatie en service ontbreekt.   

Als verdeler van machines investeer je dus niet alleen in je aanbod, maar ook in je organisatie zelf: een goed opgeleid verkoopteam dat beschikt over de nodige didactische instrumenten, een uitmuntende klantenservice met de nodige middelen om efficiënt te werken, een goede infrastructuur, intelligent opgebouwde software, … Kortom: enkel door op een professionele manier je bedrijf te organiseren, creëer je de beste verhouding tussen leverancier en klant, namelijk een echt partnerschap gebaseerd op vertrouwen. Je moet ook dicht bij je klanten staan. Om die reden openden we recent een nieuwe vestiging in Herentals.

Daarnaast is het uiteraard belangrijk om de trends in de sector op de voet te volgen. Wij werken samen met een van de grootste machinefabrikanten, SCM, en gaan daar maandelijks bijscholen. Ook goed luisteren naar je klanten is onontbeerlijk. Onze technische mensen slaan niet zelden de handen in elkaar met onze leveranciers voor het ontwikkelen van nieuwe machines. En dat op basis van een vraag van een klant.

Dat inspelen op de noden van de markt geldt ook voor de human resources. In de interieurbouwsector is er een enorm tekort aan vakkundig personeel. Het gaat dan om de hands-on-profielen die geschoold en ervaren zijn in bijvoorbeeld meubelbouw. Hierdoor is men eigenlijk verplicht te investeren in hoogtechnologisch materiaal. Die machines moeten uiteraard bediend worden. Wij investeren daarom in de uitbreiding van ons eigen opleidingscentrum binnen het ‘Centre of Evidence’, om medewerkers van onze klanten bij te scholen wat de machines betreft. In 2020 komt daar ook ‘The Machine Valley’ bij in onze vestiging in Waregem, een nooit geziene verzameling van alle verschillende machines en oplossingen, waar men de machines ook kan uittesten.

Een gevolg van die automatisering is dat onze klanten efficiënter, vindingrijker en trendgevoeliger kunnen produceren. Vandaag zien we dat trends elkaar snel opvolgen: nieuwe afwerkingen zoals bijvoorbeeld de supermatte afwerking, trends in het bekleden met fineer, nieuwe kleuren, oppervlaktebehandeling, de levensechte decors en houtstructuren in kunststof, de opkomst van Scandinavische houtsoorten, enzovoort. Dat betekent dat ook de machines moeten aangepast worden. Een goede verdeler houdt die trends in de gaten en speelt kort op de bal.   

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Interieurbouw online partners