NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
De Pen | Dirk Van Houwe

De Pen | Dirk Van Houwe

Digitalisering, de grote uitdaging voor de houtsector

De houtsector gaat spannende tijden tegemoet. Enerzijds blijft het gebruik van hout toenemen in en rond de woning. Het warme, authentieke en vooral duurzame karakter van de grondstof blijft mensen verleiden. Dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen. Anderzijds betekent de digitalisering een grote uitdaging voor de sector. De snelheid en de service die de klant verwacht, worden de graadmeter voor de vakman. Digitaliseren is hiervoor onontbeerlijk. Bedrijven in de vrij traditionele houtsector moeten bijgevolg hun bedrijfsprocessen en systemen heruitvinden.   

De grote uitdaging is om de mensen mee te krijgen in een verhaal van verandering. Dat is niet altijd evident. Kijk maar naar wat er bij Proximus gebeurt. Cras is een uit de kluiten gewassen familiebedrijf met 140 jaar op de teller. Die jarenlange manier van werken in vraag stellen, betekent onvermijdelijk een druk op de organisatie. Dat zal ook bij veel andere bedrijven het geval zijn. Positief is dat wij de klant altijd al centraal hebben gesteld en dat zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden. 

De digitaliseringsevolutie zorgt ook voor een verjonging van het bedrijf, en ze brengt een dynamiek teweeg die mensen met ondernemerschap in het bloed nieuwe kansen geeft. Het hogere doel is dat wij op die manier onze organisatie future-proof maken. Als bedrijf in de houtsector moet je meer dan ooit investeren in het menselijk kapitaal, met een sterke focus op opleidingen. Wij doen dat via de ‘Cras academy’. Het aantrekken van de juiste mensen zal er overigens in de toekomst niet gemakkelijker op worden. 

Ook nieuwe investeringen in ERP (Enterprise Resource Planning), WMS (Warehouse Management System) en andere systemen moeten de snelheid van dienstverlening kunnen garanderen die de markt morgen van onze sector zal eisen. Bij Cras blijven we tevens investeren in productiefaciliteiten die toegevoegde waarde voor de vakman creëren (bijvoorbeeld het verlijmen en verwerken van decoratieve panelen, inkasten van deuren, schaafwerk …). Naast investeringen in productie proberen we onze rol als marktleider op te nemen door alle stakeholders in onze markt met elkaar te verbinden. Hiervoor hebben we recent  een nieuwe activiteit opgestart die ervoor zorgt dat consumenten de juiste vakman vinden, en dat een hoofdaannemer of architect het juiste product én de juiste partner vindt. 

Uitdagingen zullen er altijd zijn. Hoe je ermee omgaat is allesbepalend. In het oog houden wat de markt vraagt, innovaties in de sector omarmen én ervoor zorgen dat het personeel mee evolueert: dat zijn de sleutelementen voor een succesverhaal.

Dirk Van Houwe, Chief Transformation Officer cras.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details